NIO er ny i Danmark. Men
internationalt er den kinesiske bilproducent så småt
ved at have nogle år på bagen. Man kender ikke
mindst NIO fra Formel E, hvor fabrikken, godt nok
under et andet navn (NEXTEV) vandt det første
mesterskab nogensinde tilbage i 2015. Sidste efterår
blev NIO lanceret i Danmark med den velvoksne fuldt
elektriske limousine, ET7, og nu er man klar med den
helt nye og noget mere sporty ET5.
NIO er bevidst steget ind i
premium-klassen, vel vidende, at de dominerende
mærker globalt kan være vanskelige at vippe af
pinden. Men med nye forretningsmetoder og alternativ
tilgang til det, at eje biler, skal projektet i et
vist omfang nok lykkes. Måske ikke lige i dag eller
i morgen, og afhængig af hvor højt man sætter
barren, men de gør tingene anderledes, og det har
man haft succes med andre steder i verden, og i
Skandinavien ikke mindst.
Den pågående
etableringsfase
I Danmark er man fortsat i
etableringsfasen og foretager det, man kan kalde en
markedstilpasning. Grundlaget er fint nok, for
bilerne er fine, om end de bærer et vist præg af den
typiske kinesiske tilgang til bilkonstruktion. ET7
er fx ultra-affjedringskomfortabel, ET5 knap så
meget, men sidstnævnte befinder sig også i en lidt
anderledes kategori.
NIO ET5 er en 4,79 meter
lang, 1,50 meter høj og næsten 2 meter bred 4-dørs
sports-coupé. Den har lige store permanent magnet
synkron elmotorer for og bag med tilsammen op til
490 hestekræfter samt et drejningsmoment på 700 Nm
og tilhørende fartpræstationer. Og så vejer den kun
2,2 tons, hvilket er beskedent det store batteri og
den i det hele taget store bil taget i betragtning.
0-100 km/t klares med træk på alle fire hjul på 4
sekunder og topfarten – nå, ja, det er jo ret beset
ligegyldigt i et land med max 130 km/t på
motorvejene, men den er hurtig nok (200 km/t).
Rækkevidde
Vægten inkluderer et 400 Volt
100 kWh batteri, og vil man spare vægt og penge er
et batteri på 75 kWh en option. Det store batteri
giver en WLTP rækkevidde på 590 kilometer og det
mindre 456 km. Men vigtigere er det, at NIO satser
på at udbygge antallet af batteriskiftestationer, de
såkaldte Power Swap stationer, hvor den første netop
er blevet åbnet nær Slagelse. Naturligvis kan man
også lade selv – 11 kW på hjemmeladeren og 140 kW på
en af de offentlige DC-lynladere.
På NIO Power Swap stationerne
kan man på få minutter få udskiftet batteriet med et
fuldt opladet (90 procent) et af slagsen. Man køber
da bilen uden batteri og tegner et abonnement på
enten 1300 kroner for det lille eller 2200 kroner
for det store. Den månedlige udgift skal man så
forholde sig til, sat i forhold til en
købsbesparelse på 93.000 kroner for det lille og
168.000 kroner for det store. Uden batteri er
købsprisen hhv. 408.000 og 453.000 kroner. Og nej,
strømmen skal betales separat.
Forskellig tilgang
Det er en interessant
forretningsmodel, som det bliver interessant at se i
praksis. I Sverige er den en succes, i Norge det
modsatte. Herhjemme – ja, nu skal man jo altså først
lige i gang med at få nogle biler sat på danske
nummerplader, og det skal den nye ET5 såmænd nok
medvirke til.
Den store forskel på ET5 og
vores tidligere første møde med ET7 er ikke bare
størrelse og pris, men også bilernes udstråling.
Det sportslige snit betyder
givetvis meget for mange købere i den prisklasse, og
dér rammet ET5 ret godt plet, fordi den ser godt ud.
De mange kræfter lægger også op til frisk kørsel og
de første kilometer på hastighedsbegrænsede danske
landeveje og motorveje vidner om, at den både er
smidig i trafikken og meget letkørt.
Godt greb i underlaget
500 hestekræfter er på ingen
måde nødvendige, men de kompenserer for den knap så
agile opførsel gennem kurverne. Det kunne dog være
meget værre. Hvor visse af de tunge elektriske
konkurrenter, også med masser af kræfter, lider
under udfordrende vejgreb, virker ET5 særdeles god
på skiftende underlag, og derved efterlader den også
et indtryk af sikre køreegenskaber i kritiske
situationer. Det til trods for at den ikke har
luftaffjedring som storebror ET7. Den har i øvrigt
multilink hjulophæng både for og bag.
245/45-19 hjul giver et
harmonisk og godt vejgreb og forbavsende god
affjedringskomfort, hvilket dog nok især kan
tilskrives den avancerede affjedring for såvel som
bag.
At den er yderst lydløs er en
selvfølge og derved er der også mere ro på, når man
skal lege med stemmestyring og den indbyggede
chatbot, som den første test ikke gav tid nok til.
Om lige præcis den gimmick har en fremtid, er nok en
smule tvivlsomt. MINI har tidligere eksperimenteret
med ”talende biler” og slap ikke så heldigt fra det.
Det må tiden give svar på.
NIO ET5 har mange
teknologiske gimmicks, som naturligvis er baseret på
de mange muligheder, computerteknologien byder på.
Men det er bemærkelsesværdigt og
anerkendelsesværdigt ikke mindst, at man ikke har
overdrevet viften af gimmicks, som visse kolleger
iblandt synes at have for vane.
11 kameraer hjælper til at
gøre kørslen sikker og i overensstemmelse med det
store fartpotentiale.
|